admin/ november 22, 2017/ Uncategorized

Opfattelsespositioner i kommunikationen

Lad os tale lidt om opfattelsespositioner i kommunikationen.

Opfattelsespositioner er ganske enkelt fra hvilket perspektiv, du vælger at anskue en situation…
1. Person (Oplever situationer gennem dine egne øjne.)
2. Person (Oplever situationer gennem modpartens øjne – øjnene på den du kommunikerer med.)
3. Person (Oplever situationer udefra – hvor du kan se dig selv og andre i situationen, men udefra.)
Med opfattelsespositioner, kan du arbejde med dig selv på mange måder. Men opfattelsespositioner er ganske kraftfuldt at arbejde med imens du kommunikerer. Blot ved at skifte dit perspektiv, bliver din kontakt og kommunikation en helt anden.
Opfattelsespositioner i kontakten til kvinder
I bogen “Kan Kvinder Forføres?” som du måske har læst – beskriver jeg en af mine hurtige fremgangsmodeller til at skabe naturlig kontakt til kvinder sådan her:
1. Indre repræsentation (indre dialog mm.)
2. Kontakt (din tilnærmelse mm.)
3. God kommunikation (rapport og dynamik mm.)
4. Mere kontakt (Forbindelse og forførelse mm.)

Til at starte med have jeg meget svært ved at tage kontakt og jeg blev ofte usikker…
Jeg begyndte at ændre opfattelsespositionerne og den måde jeg bemærkede mig selv i situationer.
I dag flytter jeg mit perspektiv ganske forskelligt i kontakten…
Sommetider starter jeg i 1. person og andre gange starter jeg i 3. person, alt efter hvordan kommunikationen er.
Til at starte med er jeg ofte meget ude i 3 person… og jo tættere jeg kommer på hende jeg vil møde, jo mere ser jeg det gennem hendes øjne – i 2.person. Hvis jeg møder uventede elementer, skifter jeg igen til 3. person.
3. person er især godt til at overkomme eventuel nervøsitet. Først når kommunikationen skal være lidt mere intens, er første position at foretrække, men 2. position giver dig fornemmelsen og opfattelsen fra den du taler med, så dette bør heller ikke undervurderes…
Hvis du vil arbejde med dette, anbefaler jeg at du starter med 3. person – 2. person og til sidst 1. person.

2. person er godt til at justere din kommunikation hurtigt, da du herfra kan mærke hendes oplevelse af din kommunikation samt danne dig et bedre indtryk af dig og hvordan hun oplever dig og din kontakt. Her er det virkelig godt at arbejde med dine overbevisninger samt omdefinering.